ive seen the future, it is murder

da har jeg bestilt meg enda ei bok på verdens beste online bokbutikk; capris.no. den samme nettbutikken jeg kjøpte fire bøker under tohundre lappen for noen uker siden. mamma kommer til å klikke i vinkel når pakken detter ned i postkassa, og jeg ser for meg en ganske frustrert telefon samtale der frasen; “har du vært på nettet og handla bøker igjen!! herregud kristina, har ikje du nok?” kommer til å bli kasta ut. men det går ikke an å få nok bøker.

boka jeg har bestilt heter “the book of longing” og er skrivet av Leonard Cohen. mannen er jo et geni når det kommer til musikk, litteratur og poesi. jeg rett og slett elsker han. boka er egentlig ikke til meg, egentlig har jeg tenkt at mamma skal få den til jul. problemstillingen er bare det at jeg har så utrolig lyst på den selv, og jeg greier ikke til å vente til over jul og mamma har fått lest den selv. jeg vil helst sitte å lese den nå jeg. noe som er et problem siden boka egentlig er “an illustrated book of poetry”..

både mamma og jeg elsker leonard cohen, jeg har vokst opp med den dype melankolske stemmen hans siden jeg var ikke-eksisterende. det var faktisk ikke før jeg for noen uker siden satt ned på skolebibloteket og lette etter en bok å lese i, da jeg fant noen av bøkene hans. da leste jeg “the book of mercy” og jeg tror ikke jeg har vært den samme siden. jeg ønsker jo sterkt å bli journalist, jeg elsker å skrive og fyller ut notatbøker og dagbøker oftere enn noen skifter sokker. men jeg kommer aldri til å skrive like bra som Cohen, det er faktisk ikke mennesklig mulig. måten han bruker ord på, det er helt ubeskrivelig. det er så sårt og vakkert og forbudt at mine ord aldri vil strekke til, mine ord vil aldri kunne forklare nøyaktig hvor fantastisk Leonard Cohen sine bøker faktisk er. Han er verken en musiker eller forfatter, han er en kunstner.

i´ve just ordered yet another book online, at capris.no. the same online store where i bought four books for less than two hundred kr some weeks ago. my mum is going to freak, and i can already hear her frantically on the phone; “have you ordered books onlin again Kristina! don´t you have enough?” there is no possible way to get too many books.

the book i´ve ordered is “book of longing” by no other than Leonard Cohen. the man is a genious when it comes to music, litterture and poetry. i just love him. i actually didn´t order the book for myself, it is supposed to be my mothers christmas present. my problem is that i want it so much for myself, i don´t know if i can wait untill christmas is over and my mum´s done with it. i want to read it right now. which is a problem since the book is “an illustrated book of poetry”.

both my mum and i adore Leonard Cohen, i grew up with his dark, melancholic voice ever since i didn´t exist. the truth is that i didn´t know he wrote books until a some weeks ago when i found some of his books at the school library. i then read “the book of mercy” by him, and i do not think i have been the same person since. it is no secret that i strongly wish to become a journalist, i love to write, and i fill out diaries and notebooks more often than some people change socks. however i will never be able to write as beautiful and well as Cohen does, i don´t even think that is humanly possible to do. the way he uses his words, it is impossible to describe. it is so voulnrable and beautiful and forbidden that i do not possess the words. i will never possess the words to describe just how magnificent Leonard Cohen´s books actually are. He is neither a singer nor writer. he is an artist.

20090125193138


1 Comment

Filed under Bøker, litteratur, Musikalske eventyr

One response to “ive seen the future, it is murder

  1. sv: ja, det er utrolig vanskelig. men nå har det skjedd så mange på så liten stund, derfor spør jeg om det kan være en trend. Jeg sier og håper inderlig det ikke er det! Og det er nok mange som tar selvmord for å gjøre sine kjære en tjeneste, men jeg synes det er feil uansett hva grunnene er. Og det er min mening, andre må få mene akkurat hva de vil for min del..

Leave a Reply

