er det rett at 11 åringer blogger?

jeg tok meg en tur innom blogg.no for å se om der var noen blogger jeg kunne tenke meg å lese. for en gang sin skyld tenkte jeg at jeg skulle legge til side alle fordommer jeg har mot de som videoblogger og se noen, kanskje lære noe nytt? jeg lærte noe nytt, eller bedre sagt; jeg fikk bekrefta noe jeg lenge har mistenkt. norges bloggsamfunn blir sakte men sikkert tatt over av 12 åringer. nå skal ikke jeg begynne å dra inn argument mot at 12 åringer blogger, eller begynne med oppleksinger som ; da jeg var 12 syns jeg at det var badass nok å ha profil på blink. for det er jo ikke nødvendigvis en dum ting at folk begynner å blogge i ung alder, det kan jo kanskje føre til bedre skrivekunnskaper hos norske barn. for det er nemlig dét dere er, barn.

i dag såg jeg en videoblogg om hvordan man legger suksessfull naturlig sminke, den var laget av to elleve åringer. sminken deres var en sånn sminkekoffert jeg husker jeg fikk da jeg verva en venn inn i TL klubben som ti åring. Dere er 11 år, det er begrenset hvor mye dere faktisk kan om sminke. For å si det sånn, jeg hadde aldri i verden tatt imot sminkeråd fra en 11 åring, jeg hadde risikert å komme på skolen med blå øyenskygge og klumpete maskara. da besøker jeg heller Ulrikke Lund sin blogg, hun er kanskje blond, men hun kan i allefall sminke.

for meg virker det som om bloggere blir yngre og yngre, snart møter jeg vel på bloggen til den åtte år gamle søsteren min. jeg elsker den lille tulla, men jeg syns ærlig talt at hun er alt for ung til å blogge. og jeg mener også at det er for ungt å blogge når man er 11/12 år. man er da for unge til å være reflekterte nok over hva man legger ut om livet sitt, hva man faktisk er komfortable med at 50 år gamle grisemenn sitter å leser om deg. blogg.no er nesten blitt det nye nettby eller blink, og det syns jeg er veldig trist. jeg begynte jo selv å blogge hos blogg.no på den gamle bloggen min. når spørsmålet om alder er satt til side, kan man ta opp spørsmål om modenhet og framtid. jeg er nå 17 år, om et halvt år er jeg 18 og teknisk sett voksen. det er snart nøyaktig ett år siden jeg begynte å blogge for første gang, da var jeg altså 16 år. Allerede ett år senere blir jeg flau av mange av blogg innleggene mine fra begyndelsen, jeg kjenner meg lite igjen og jeg ser at jeg har blitt mye mer reflektert siden den tid. da er mitt spørsmål hvordan det blir for de 11 åringene når de begynner på ungdomsskolen, det de la ut på internett som 11 åringer er der for alltid. uansett om de sletter bloggen eller innleggene, de er der for alltid. hvordan vil de føle om det som 13, 14, 15, 16 år gamle? for ikke å snakke om som 35 åringer?

da jeg var elleve fikk vi streng opplæring på internettiketter, jeg aner ikke hva prosedyren for det er nå, men jeg tviler på at den er spesielt gjennomgående. jeg mener (utrolig mange meninger her nå) at for barna sitt beste burde man ha en skikkelig opplæring blant barn om internett. internett kan være en kjempe bra måte å holde seg oppdatert og ha kontakt med resten av verden, viss det er brukt skikkelig. men brukt feil og så kan man jo bare tenke på alle de tusen vis av tv-reportasjene Oprah har laget om barn som har blitt bortført av personer de møtte på nettet. er da en 11 åring trygg med en blogg der de legger ut om livet sitt? gjør ikke det dem til lettere mål for pedofile?

kanskje jeg er litt paranoid eller overbeskyttende, men jeg ser bare på mine hundreogåttiåtte søsken og det skremmer meg å tenke på alle farene som ligger der ute for dem. jeg liker ikke å se på meg selv som en konservativ person, jeg stemmer rødt, er medlem av rød ungdom og for individualisering. jeg liker å se på meg selv som, om bare en smule, en litt kontraversiell person. jeg sier ikke at barn ikke skal få bruke internett, for det er jeg helt for, alle småsøskenene mine spille spill på internett og det gjør meg ingenting. jeg sier bare at når det gjelder dokumentering av et barn sitt liv på internett, så burde det kanskje være en aldersgrense på 13 år på blogging? jeg har selv sett igjennom dagboka mi fra da jeg var 10 – 13 år, og jeg hata på folk og hengte folk ut og såg ting fra min side. jeg hadde dødd dersom jeg våkna i dag, som sytten åring og fant dagboka mi fra da jeg var 10 på en blogg på internett. jeg hadde umiddelbart begynt å grave til Kina for å si det sånn…

2 Comments

Filed under Viktige ting

2 responses to “er det rett at 11 åringer blogger?

  1. Heei lille vakkre skapning!😀 Jeg ville bare si tusen takk for kommentar på “det deilige å være kvinne”-innlegget mitt!😀 Som jeg nettop skrev på bloggen – det å lese kommentarer fra blant annet deg setter virkelig lys på hverdagen min og jeg er veldig takknemlig for det!😀 Håper du får en helt fantastisk fik helg søte du! *stor god-helg-klem fra meg* Vi blogges! ;D

  2. Vel, jeg er bare 15. Likevel er jeg helt enig i hva du sier.
    For, spesielt barn som ikke engang har nådd ungdomskolen enda, er nok ikke helt opplært i hva du kan legge ut på nett, og hva du -ikke- kan legge ut. Heller ikke så mye om konsekvensene de får.

    Ikke bare kan de gjøre det lettere for pedofile å kontakte de, men tenk også på hva de selv utsetter seg for ved at bloggen deres kan slå tilbake på de senere i livet. Ved eventuelt et jobbintervu.
    Derfor burde det kanskje vært en grense på hvor ung man kan være før en blogg opprettes, men så kan man jo desverre jukse på alderen i tillegg.
    Derfor er det trist å se hvordan så mange unge -barn- blottlegger seg selv på nettet uten å forstå hva de i bunn og grunn utsetter seg for.

    Fint å se det er flere som tenker på dette🙂

Leave a Reply

