Anna Karenina og en kopp kaffe

“Stepan Arkaditsj skyndte seg bort til Aleksej Aleksandrovitsj og bød han røksaker.

– nei takk, jeg røker ikke, svarte Aleksej Aleksandrovitsj rolig, det var som om han la an på å vise at han ikke fryktet denne samtalen, og vendte seg mot Pestov med et kjølig smil.”

– Anna Karenina II, del 4, s.7 –

den sommeren jeg var 12 år gammel leste jeg Anna Karenina I, og har siden vært forelsket i russisk litteratur, jeg har lest Dostojevski sin “Brødrene Karamasov”, Gogol sin “døde sjeler” og Pushkin sin “kapteinens datter”. jeg eier enda flere av alle disse forfatterene, men har ikke lest gjennom alle. siden Anna Karenina var den første russiske boka jeg leste, har den alltid vært av størst sentimental verdi, og da bindingen begyndte å falle fra hverandre da jeg leste første boka for andre gang på veg til Oslo, teipa jeg den med plaster til vi nådde Oslo og jeg fikk kjøpt superlim. jeg absolutt elsker den boka!

det utrolige er egentlig det at jeg aldri har lest Anna Karenina II, den har stått på boklista mi helt siden jeg var 12, og jeg har ønsket meg den så lenge jeg kan hugse, men jeg har ikke fått tak i den. helt til sist jeg var i valdres. da var jeg inn på biblioteket til bestemor (også kjent som minste stua), og der fant jeg jammen det Anna Karenina II. jeg lånte den med meg hjem, og nå skal jeg endelig få lest den. når jeg har fått publisert dette innlegget, så sitter jeg med kaffekoppen og leser Leo Tolstoj sin fortelling om Anna Karenin, Aleksej Karenin og Aleksej Aleksandrovitsj. lykke!

2 Comments

Filed under Bøker, litteratur

2 responses to “Anna Karenina og en kopp kaffe

  1. Jeg er utrolig dårlig til å lese bøker, men nå leser jeg Høytleseren. Får se om jeg klarer å fullføre🙂

    Russisk litteratur har jeg aldri vært borti før, men det høres jo ganske spennende ut.

  2. Du inspirerer mig til at læse russisk litteratur! Ikke mindst fordi, det altid har ligget mig nært, jeg er bare ikke kommet i gang. Min farfar havde en hel reol med russiske forfattere, og som barn kunne jeg stå i meget lang tid og bare læse titlerne og navnene.

    Så hvad venter jeg på? Nok mest at jeg har færdiggjort de to bøger, jeg læser i øjeblikket. Jeg kan forestille mig, at læseoplevelsen vil være noget særligt omkring russisk litteratur. Dels når Ruslands historie indregnes, men også fordi Rusland kulturelt skiller sig så meget ud fra Danmark – eller Norge for den sags skyld. Hvilket er det finurlige ved Europa, når det ligger så tæt på.

    Jeg synes virkelig godt om, at du sidder med en kop kaffe, mens du læser! Kaffe er da bare en god ting, og især i afslappede stunder.

    Gode hilsner,
    Søren

Leave a Reply

