Dagens Fotograf – Jenna Westra

23 årige Jenna Westra kjem frå overalt. Fødd i Michigan, oppvokst i ein liten by i New-Hampshire og flytta så til Los Angeles. Ho beskriv seg sjølv som ein slags nomade. Den store foto-interessen kom fyrst då ho byrja studere kunst på universitetet og måtte ta mange forskjellege kunst-fag, deriblant foto.

“I fell in love with the process and work flow of traditional film photography and printing in the darkroom. I took pictures of strangers for a while, and felt close to them after watching as their faces slowly appeared on the paper over and over. I’ve always been a collector, cameras, books, vinyl records, sea shells, matchbooks, you name it…I also collected these strangers. My photographic aesthetic has changed, but I still think of it as collecting moments in time.”

Ho er sterkt inspirert av lys, men også av kjensler, det feminine, stumfilmar, vakre ord i både kjende og ukjende språk, treige ettermiddagar, bøker, mennesker nære ho og andre fotografar. Det første kameraet hennar var eit gamalt Nikkormat Ftn frå 1968, som ho seier endå er favoritten. Vedsiden av dette kameraet har ho også eit Konica Auto S2 rangefinder, eit Polaroid Sx-70, 350 land camera og eit canon 40D for digitale behov. Med ein forkjærlegheit til gamle analoge kameraer tek ho vakre, sensuelle, skjøre bileter ein blir heilt svak i knea av.

Flickr side

feather face fence fem. by Labohème.

backtree by Labohème.

..

23 year-old Jenna Westra is from everywhere. Being born in Michigan, growing up in a small town in New-Hampshire and then moving to Los Angeles 4 years ago, she describes herself as nomadic. Her big interest for photography started when she began to study art at her college, where photography was one of her required subjects.

“I fell in love with the process and work flow of traditional film photography and printing in the darkroom. I took pictures of strangers for a while, and felt close to them after watching as their faces slowly appeared on the paper over and over. I’ve always been a collector, cameras, books, vinyl records, sea shells, matchbooks, you name it…I also collected these strangers. My photographic aesthetic has changed, but I still think of it as collecting moments in time.”

Light being her main source of inspiration, she also finds it in feelings, the female form, silent films, beautiful words in any language, slow afternoons, books, people close to her, and other photographers. Her first camera was an old Nikkormat Ftn from 1968, which is still the favorite. Also she uses a a Konica Auto S2 rangefinder, a Polaroid Sx-70 and 350 land camera and for any digital needs, a Canon 40D. With a love for old cameras she takes beautiful, sensual, fragile photographs which will make you weak at the knees.

Flickr Page

13 Comments

Filed under Dagens Fotograf

13 responses to “Dagens Fotograf – Jenna Westra

  1. kjempe flotte!
    Stilig det med hun som “rister på hodet”

  2. Søt blogg du har!🙂

    sv; Takk!

  3. Synes de bildene var utrolig fine, elsker de duse fargene.

  4. har enda ikke regnet her i år😦

  5. Kristina Kvåle: 🙂

    Jaaaa, en av de fineste filmene jeg har sett. Alt er finfint, historien, fortellingene de lager, kostymene, alt!
    Jah, merker det er en del styr. Og jeg begynner på en måte å bli ganske mett på det. Kanskje på grunn av alle de litt tomme truslene fra lærerene om klassen ikke har topp karakter.. Ah, jeg skjønner hva du mener. Og nå har jeg alltid sett for meg en plass på mk, men av visse grunner gikk heller plassen til drama på Gjøvik. Noe jeg er utrolig frem til om jeg kommer inn da.
    Tusen takk, og haha. Vel tiden går fort! Føler meg vel egentlig ganske liten når jeg sier det, men synes ikke det virker som om det er lenge siden jeg gikk og gru-gledet meg til å starte på ungdomsskolen!

  6. Duse farger, namnamnam.🙂 Fine bilder! Takk for inspirasjonen.

  7. Hahah, veeel. Gammel og gammel, du har vel heller nådd alderen i livet der mer seriøse ting skjer. Og noen ikke så seriøse, så klart. :d

    Hahah, nei. De kommer stadig vekk med truslene sine som gikk ut på dato for noen år siden egentlig. Er jo ikke akkurat mange som hører etter . . :p

  8. jeg liker det jeg ser! igjen. hehe.

    / takk takk🙂

  9. Forstår det. Skremmende egentlig, at livet på en måte går så fort. Du er voksen før man vet ordet av det.
    Jah, har vel egentlig ikke syntes karakterene nå er verdens viktigste. Men viktige nok føler jeg, i og med at jeg gjerne vil komme inn på en spesiell linje. Ikke bare allmen.
    Så til tider får jeg vel litt noia om karakterene ikke alltid er på topp, men sånt går vel over også🙂
    Skal nok ta videregående ganske seriøst, i og med at jeg virkelig trenger den studiekompetansen jeg får, og helst bra karakterer for å komme meg videre til andre studier!

  10. åeh, så fine! alltid hatt lyst å ta bilder med polaride.

  11. åh, så utrolig vakre bilder!🙂

Leave a Reply

