Frankrike dag 2 – Måndag

Denne dagen var vi på skulen til den franske gruppa. der er dei ca. 500 elevar og dei går på skule i eit slott. eller kanskje ein kan kalla det ei kyrkje? det er i allefall eit storslaget bygg på 300 år akkurat i år (frå 1710 til 2010) og verkar mykje meir interessant enn Eid Vgs. dei mangla kinosal og operahus da.

der var framføringar frå alle dei forskjellige landa.

etter framføringane skulle vi gå rundt å sjå på posterane som dei forskjellige landa hadde med seg.

det vart til og med filma at eg gikk amokk med kameraet mitt. tihi.

dei hadde ei tavle der helsingane i alle språka til EU-landa sto nedskrive. eg syns det var herlig å sjå det danske og svenske og byrja å dagdraume meg til Stockholm og København.

det blei lunsj og vi hadde litt død tid, den brukte eg så klart til å ta bileter av slottskyrkja.

det var eg ikkje åleine om! her: Katinka

og Oda sjekka Facebook og sakna kjærasten sin.

så gikk vi vidare og uforska skulen litt meir. været var herleg og alle hadde matfri akkurat då.

vi gikk forbi nokre jenter på (eg gjettar) om lag 12/13 år som syns det var kjempe spennande å seia hei til alle dei bleike og blonde som snakka rart.

skuleplassen såg slik ut.

nokon brukte død-tida til å spela detektiv, men..

vi brukte tida til å smøre oss med solkrem, kloke av skade frå gårsdagen (eg var heilt knallraud på armen!), og sola oss endå meir. er ein i frankrike så er ein i frankrike.

så var skuledagen ferdig og det kom plutseleg mange folk.

etter skulen var vi på eit møte/treff med ordføraren i Beaupreau. sidan eg ikkje likar statusfolk og har eit lite problem med autoritetar tok eg berre eit uskarpt bilete av dette. men vi fekk gratis kjeks og brus da!

etter dette reiste eg, Solveig, Klaudia og Camille heim att til ho (Camille), det var forresten der eg budde – Camille er super hyggeleg! Vi åt middag: salat og pizza (eit av dei få skikkelege middagane eg fekk der nede), det var kjempe godt. så gikk vi ein tur.

foto: privat.

og så var klokka mange og eg var kjempe trøytt og sovna med ein gong hovudet mitt traff puta.

..

day two in france, monday. we had presentations and a spent time in the sun – also we met the mayor and went for a walk.

5 Comments

Filed under Foto og slikt fint, Kristina i den Store Verda

5 responses to “Frankrike dag 2 – Måndag

  1. Virker himla finfint.

    sv: Vel, reiseerfaringen min er som sagt ganske laber.Jeg lengter virkelig til å reise mye i fremtiden! Planlegger å komme meg på interrail til neste år også, men da med venner osv. Hmm, føler meg litt stalker nå, men du bor i Eid eller Nordfjordeid ikke sant? Husker ikke helt forskjellen.Uansett, så var poenget at jeg har vært der. Og kan si meg enig i at jeg tror det er et sted man i lengden har behov for å reise litt unna. Selv føler jeg Lillehammer er lite og uinteressant, men det er jo i realiteten mye større!
    Men det var koselig i Eid/Nordfjordeid.

    Aw, tusen takk.c:
    Kjedet meg, trengte et tidsfordriv, og klarer ikke sette ordentlig i gang med prøvemunltlig i fransk enda. Får nesten sammenbrudd bare ved tanken.

  2. Wow, tusen takk. Sleit virkelig med å få inn fokus på kameraet istad. Siden jeg har det på manuelt, selvutløser og kameraet hang i en grein.. .Nok utfordring for meg!

    Ah, da skjønner jeg. Husker jeg ofte ble litt småforvirra over hva som er Eid og Nordfjordeid, og hva som ligger i hva. Hahah, ser den…
    Men det kunne jo vært litt freaky da, at en visste hvor du bodde. Lille paranoide meg ville hvertfall fått tankene til å fly…
    Aldri hørt om Flatraket før, sist jeg var der var i 8. klasse på besøk hos noen som bodde veldig sentralt i Eid. Selv om jeg har den oppfattelsen av at alt egentlig er ganske sentralt i Eid.
    Ser den, jeg vet ikke hvor lenge jeg ville trives på et så lite sted.

    Så sant så sant, det er jo tross alt mennesker som kan gå lei av de største byene jeg selv ville brukt et liv på å utforske. Og selv har jeg flyttet en del selv, men for det meste har det vært rundt omkring i den byen jeg bor i nå, i tillegg til at jeg flyttet fra Sandvika (Bærum) når jeg var fem.🙂

    Ja, eller det vil nk være litt småskummelt uansett hva du kommer opp i. Likevel vet jeg at hadde jeg kommet opp i et fag jeg var stø i, ville jeg ikke fått helt sammenbrudd bare av prøveeksamen! Og, eksamen i biologi….
    Det høres bare…… Fælt ut. . . .
    Skal krysse fingrene for at du ikke kommer opp i det! Fransk-kullet mitt har hatt katastrofalt dårlig undervisning i nesten alle tre år. Noen har vel greid seg, men det er vel først og fremst vidunderbarna. Mens resten av oss sliter utrolig…. Så når jeg fikk vite at jeg kom opp på fredag gikk jeg omtrent litt berserk. Er av typen som lett sier ifra når noe er helt feil, og det fant fransklæreren min fint ut av etterhvert…
    Men tusen takk, og lykke til selv med eksamen og sånt !

    Kos deg i Frankrike🙂

  3. Det ser ut att vara grymt roligt, härliga bilder😀

  4. sv: Skjønner nå at jeg tydeligvis har sendt ut signaler med bloggen min som jeg aldri hadde som hensikt å sende ut. Ang det at jeg har gått ned i vekt denne vinteren/våren er fordi at jeg måtte kjøpe alt nytt av sommerklær i fjor, til og med truser(!) fordi alt var for smått. I år ville jeg passe inn i de gamle klærne mine igjen. Jeg har var meget overvektig til jeg var 16, og kraftig fram til jeg var 18, så jeg vet hvordan det er. Så gikk jeg ned i vekt dengang og ble fornøyd. Men når man da går opp igjen 10 kilo på et halvt år så er det jo logisk at man ønsker å gå ned i gjen. Men jeg har jo ikke gjort det på en bra måte, man må jo trene for å gå ned i vekt på skikkelig vis, så jeg har jo mistet alt av muskler og er bare en geleklump😉 Og det får jeg ikke gjort noe med pga ME’en, DERFOR blir jeg provosert, fordi folk mener at alt annet enn å være stram og muskuløs er så innmari stygt. Det er jo ikke det! Også sitter jeg der, og er -ikke- tjukk, men er nøyaktig hva de synes er så stygt, “Tynnfeit” som et par av venninnene mine sier. Så…. forstår du mer nå eller? Uff, jeg har visst framstilt meg selv som en av de jeg ikke ønsker å framstille meg som😦 Jeg er jo ikke hysterisk eller noe slik i det hele tatt.

  5. Nei det var bra du sa fra, for jeg har ikke tenkt på at det kunne oppfattes slik. Kult at du er blitt veggis da!🙂

Leave a Reply

